9

LUCAH???

Lucah? Budak form 2? Oh, saya dah biasa. Ya. Selalu dah sangat perkataan lucah keluar kalau kata dalam pembelajaran saya ada benda yang pelik ckit mesti pelajar saya dah gelak-gelak.

Kes pertama:



Tajuk nutrition. Najis akan dikeluarkan melalui organ badan yang bernama anus. Para pelajar lelaki saya cakap.

"Cikgu, anus tu lelaki je kan yang ada?"

Saya balas, "Eh, semua orang ada anus lah. Awak ingat lelaki je ke yang ada??"

Kes kedua:

Ikan Paus ialah Mamalia ye anak murid sekalian

Tajuk: Classes of animals. Saya tanya pada pelajar saya, "kamu tahu x kenapa ikan paus ialah mammal (mamalia), bukan kumpulan fish?"

Para pelajar jawab, "X tahu cikgu..."

Saya jawab, "Sebab ikan paus dia ada ciri-ciri mamalia. Yang pertama dia menyusukan anak dia..."

Sorang pelajar tanya, "Cikgu, put*ng dia kat mana cikgu??"

Saya? Buat dek sambil buat-buat x dengar apa yang dia cakap.

Kes ketiga:

Tajuk: Classes of plants. Pokok yang berbunga boleh dikategorikan kepada 2. Monocotyledon dan dicotyledon.

Sewaktu mengajar, ada seorang pelajar lelaki saya sibuk bersembang. Saya pun panggil pelajar lelaki tersebut.

"Hah awak, cepat cakap apa dia 2 kategori flowering plant?"

Pelajar lelaki itu menjawab, "Monokotelydon...."

Saya terus cakap kuat-kuat (dengan sepenuh hati), "Kelas, dengar saya sebut betul-betul. Moooonoooocooootyyyyyyyy.....ledon........(Monokotiledon dalam bm) Semua ikut cepat! "

Huh. Pening kepala setiap kali habis sekolah. Pening melayan kerenah para pelajar. Bila saya cerita dengan kawan saya kat rumah. Mereka balas, "Kalau aku dapat pelajar macam tu, boleh pengsan kot!"

p/s: Jadi cikgu sangat penat. Penat melayan kerenah budak. Lagi-lagi jenis yang malas belajar!

10

Sibuk dengan BERSIH? Saya sibuk dengan RAJIN!

Assalamualaikum.

Serius saya rasa dah lama x berblogging. Maaf, saya bukan sengaja gedik-gedik nak tinggalkan blog ni. Tapi apakan daya saya terpaksa. Kawan saya yang lain yang sibuk berpraktikum sempat je blogging, tapi kena pulak saya x sempat?

Mungkin post kali ini menjawab pertanyaan orang ramai. Ceh, lihat saya sedang bajet macam ramai yang nak tahu. Hua3. Ok, serius.

Kalau semua orang sibuk dengan BERSIH, saya sedang sibuk dengan RAJIN. Ya, saya x tahulah kalau apa yang saya buat untuk students saya ni menunjukkan bahawa saya seorang yang rajin. Tapi kawan housemate serumah dengan saya, cakap saya rajin. Cikgu-cikgu di sekolah cakap saya rajin. Dan x dilupakan juga anak murid saya.

Rajinke? Mungkin gambar-gambar di bawah ini menunjukkan saya seorang yang rajin.

Saya lukis gambar ni untuk tajuk monocotyledon dengan dicotyledon. Setiap kumpulan kena matchkan dengan jadual yang dah saya lukis.

Ni saya buat untuk tajuk nutrisi

Nota ni saya buat untuk para pelajar saya, nak bagi dorang faham. Siap lukis sekali gambar, kalau x faham lagi x taulah.

Yang ni saya potong satu-satu selama 3 hari. Cikgu-cikgu bila nampak saya potong benda-benda ni dorang cakap, aina ni x habis-habis potong benda ni dari hari tu lagi. Saya senyum jeeee... =)

Yang ni lain dari yang atas sebab yang ni untuk tajuk lain. Lihat betapa rajin saya memotong setiap satu keratan kecik tu. -__-

Yang ni saya buat ala-ala puzzle, budak-budak kena padankan ikut kelas makanan. 

Dan yang ni ialah nama kumpulan untuk kelas 2A6 saya. Sila lihat nama kumpulan di atas. Love Osama, Budak Kongsi, Scientist Boyz, Anyong Hasayo Kawtim dan Black Current.

Dan yang ni benda wajib saya bawak setiap hari ke sekolah. Setiap kali habis lesson memang saya akan buat kuiz nak uji sama ada pelajar-pelajar saya faham atau tidak. Jadi setiap soalan yang saya bagi, para pelajar saya kena jawab atas benda ni lepastu angkat tunjuk jawapan.

Bila balik sekolah, saya nak tukar kertas pada kotak-kotak ni, mesti saya tersenyum sebab macam-macam pelajar saya tulis atas ni. Dan perkataan yang paling femes ialah:

Perkataan BERSIH!

Bila tengok semua benda ni, mungkin betul saya rajin. Tapi nak buat macam mana. Perasaan nak bagi para pelajar saya seronok belajar sangat tinggi. Sila lihat penggunaan sangat. (Sangat poyo).

Tapi apa yang buat saya gembira sangat ialah bila para pelajar saya datang awal ke makmal. Kelas saya pukul 1.10 tengah hari. Kalau dulu pukul 1.25 tengah hari baru penuh kelas tu. Sekarang pukul 1.15 dah penuh. Dan paling saya terperanjat bila dorang datang lagi awal dari saya. Selalu kelas pukul 1.10 pukul 1.05 saya akan masuk makmal untuk set up laptop. Tapi kelas khamis hari tu saya datang pukul 1.05 tengok para pelajar saya dah ada dalam makmal. Berbunga sekejap hati saya. Heee.

Ada 5 minggu lagi untuk saya berpraktikal di SMK Seri Manjung. Lepas tu saya akan kembali ke UPSI untuk semester akhir. Pasti banyak cerita yang si AIN dan MIRA nak cerita pada saya. 

Ini post pertama saya untuk bulan Julai. InsyaAllah kalau x buzy saya akan post tentang "surat cinta" yang pelajar saya tulis. Hehehe. 

p/s: Saya buat semua tu bukan sebab lecturer saya nak datang observe, tapi ntah.. Perasaan suka mengajar, atau mungkin kes terlebih rajin. -__-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back to Top