16

Pengalaman pertama sambut Hari Guru? Alangkah indahnya jikalau....

credit: Google


Rasanya Hari Guru dah lepas. Ya, dah lepas sebab 16 Mei merupakan Hari Guru. Saya berkesempatan menyambut Hari Guru sebagai seorang guru tahun ni. Ya, walaupun hanya sebagai guru praktikal, insyaAllah tahun depan saya dapat menyambut Hari Guru sebagai seorang guru yang sebenar.

Pengalaman? Seronok memang seronok. Tetapi…………. Ada tetapi?

Ya, entah mengapa perasaan saya rasa lebih seronok jika dapat melihat para pelajar berubah. Ya, berubah menjadi seorang pelajar yang menghormati guru. Berubah menjadi seorang pelajar yang datang ke sekolah dengan niat untuk menimba ilmu. Tidak perlu beri para guru hadiah sempena Hari Guru tetapi berilah suatu perubahan sikap pada mereka.

Kepuasan melihat para pelajar berubah menjadi manusia yang lebih baik dan dapat mencapai kejayaan adalah lebih indah berbanding hadiah-hadiah yang diterima. Alangkah indahnya kalau saya dapat ubah para pelajar untuk bersikap demikian.

Post yang lepas saya ada cakap kawan saya menceritakan pengalamannya yang boleh saya label sebagai “kurang ajar”.  Mari kita lihat scene-scene berikut:

Scene 1:

Pelajar:  “Cikgu, perlu ke saya panggil cikgu, cikgu? Cikgu ni kan cikgu praktikal je. 4 bulan je pun…..”
Cikgu praktikal: Terdiam. (Barangkali tersentak mungkin)

.....................................................................................

Scene 2: Cikgu sedang relief waktu untuk peperiksaan. Kertas dikutip pada pukul 12.40 tengah hari. Tetapi para pelajar hanya dibenarkan pulang pada pukul 1.10 tengah hari.

Pelajar: “Cikgu, budak lain semua dah balik cikgu!”
Cikgu praktikal: “Awak x boleh balik lagi. Pukul 1.10 baru awak boleh balik.”
Pelajar: Keluar terus dari kelas beramai-ramai meninggalkan cikgu keseorangan di dalam kelas.

....................................................................................

Scene 3: Para pelajar sedang menjalani peperiksaan setengah tahun. Tiba-tiba mereka berbincang dan bising di dalam kelas.

Cikgu praktikal: Diam! Diam!
Pelajar: Bla, bla, bla. Pelajar perempuan memakai make up. Pelajar lelaki bising bersembang.

Apa terjadi? Guru dari kelas lain datang dan menjerit, “Awak semua boleh diam x!!? Saya koyak kertas awak nanti!!”

Pelajar: Terus diam.

.........................................................................................

Scene 4: Para pelajar sedang menghadapi peperiksaan

Cikgu: Dalam hati (Hampir semua pelajar tidak reti langsung menjawab kertas soalan tersebut, biar betik).
Pelajar: “Cikgu, macam mana nak buat soalan ni?
Cikgu: “Tak kan awak x tahu? Habis awak pergi sekolah belajar apa?”
Pelajar: “Saya datang sekolah nak main cikgu.”

........................................................................................


Sebenarnya ada banyak lagi. Tapi cukuplah. Malas nak cerita panjang-panjang.

Benarlah kata Along saya ketika melihat cerita Juvana hari tu, “Ala, x payah pergi sekolah Juvana, sekolah biasa pun dah macam ni.”

Credit: Google
Bila lihat para pelajar sekarang, memang benar bila ada orang berkata para pelajar sekarang biadap. Saya tahu bukan semua, tapi kebanyakannya begitu. Jangan dilihat pada sekolah berasrama penuh, tapi majoriti sekolah harian biasa, para pelajarnya tidak menghormati guru.

Sangat berbeza dengan zaman persekolahan saya. Bila cikgu datang semua senyap. Bila cikgu menjerit semua takut. Sekarang? Cikgu menjerit suruh senyap para pelajar buat suara monyet. Cikgu praktikal seperti tiada fungsi langsung terhadap pelajar. Kerana itu saya sedih melihat para pelajar sekarang. Alangkah indahnya saya dapat ubah perangai mereka.

Saya x berapa suka dari kecik lagi apabila melihat budak-budak bercakap bodoh, sial, bangang dan sebagainya. Tapi bila saya berpraktikal di sini, para pelajar sudah menjadikan perkataan-perkataan itu sebagai ayat-ayat “kebiasaan” mereka.

Jangan cakap kerja cikgu itu senang. Kalau dapat para pelajar yang ok mungkin proses pengajaran berlaku dengan senang tanpa masalah. Tetapi ingat, para pelajar semakin teruk akhlak mereka, nak kawal pelajar seramai 30 orang bukan suatu kerja yang mudah. Lebih-lebih lagi apabila mereka tidak menghormati kita.

Tema guru tahun ini, Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara. Terfikir transformasi bagaimana yang perlu saya lakukan terhadap kelas 2A6 dan 2A9??


nota kaki: Saya berazam nak ubah perangai para pelajar saya. Mampukan saya berbuat demikian dalam masa 4 bulan?

16 korang POT PET:

senyumm said...[Reply comment dia please]

bbrp bulan lepas sy pernah ditengking murid perempuan tahun 2..bayangkan perasaan sy mase tu.luluh hati sy.budak tu cantik & pandai.tp sygnye kurang ajar.kesahnye,budak tu selongkar bekas pensil sy cari pemadam!sy murid ke die murid?pemadam pun takde.sy memang pantang org selongkar barang sy lebih2 lg byk harta karun dlm bekas pensil besar sy tu..sy tegur die knp selongkar,die tengking sy ''USTAZAH NI KENAPA KEDEKUT SANGAT!!!!''(sy guru bahasa Arab)terkejut sy.sy naik antu lah jugak.sy psiko bdk tu habis-habisan.alhamdulillah skrg bdk tu x meninggi suare dah..ekceli banyak kali dah die bwt tp tembok sabar masih kukuh..mudah-mudahan perubahannye akan kekal..
**sori,panjang lak komen

mr.h said...[Reply comment dia please]

insyaALLAH...yg pnting..niatkn keikhlasan di hati..=)

mr.h said...[Reply comment dia please]

insyaALLAH...yg pnting..niatkn keikhlasan di hati..=)

mr.h said...[Reply comment dia please]

insyaALLAH...yg pnting..niatkn keikhlasan di hati..=)

Solihin Zubir said...[Reply comment dia please]

oh maiiii...
siyes mmg kurg ajar..
kalau praktikal, mmg x bleh pggil cikgu ke? ish!

smoga awk dpt ubah pelajar2 awk tu..
insyaAllah..

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@senyumm: uih, budak darjah 2 dah kurang ajar? Nasib dpt "cuci" dia...

Eh xpe, komen pjg...citer pengalaman..=)

Salam perkenalan ustazah..=)

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@mr.h:Baik Mr H...=D

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@Solihin Zubir: Memang sangat kurang ajar...

Thanx my fren..=)

gigiAriEma said...[Reply comment dia please]

memang kena byk sabar kan kalau jdi cikgu zmn skrg nih huuhhuu

Naddia said...[Reply comment dia please]

tampo je students camtu..

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@gigiAriEma:Sangat2 kena bersabar....

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@Naddia:uih x boleh...Nnt kena saman kang...

restu resort said...[Reply comment dia please]

teruskan mendidik anak bangsa ke arah kecemerlangan..

restu resort said...[Reply comment dia please]

terus mendidik anak bangsa ke arah kecemerlangan..

Damiana said...[Reply comment dia please]

Aina..
Lain kali kalau studen nakal sangat biarkan je lah..
Kalau dah tak reti bahasa buat sakit hati je..
xpon kite bakoorr je diee..hahaha

~ Pelaut Rabbani ~ said...[Reply comment dia please]

moga Allah bg kesabaran buat para pendidik.
moga dgnnya terhasil pemuda pemudi harapan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back to Top