7

Dalam telinga cikgu ada lalat!

Dah 3 minggu lebih saya x update, bukan sebab saya sibuk menguruskan perkahwinan (ayat x leh blah), tapi sebab praktikal punya pasal. Setiap hari saya kena buat slide power point untuk mengajar mereka. Fikir macam mana nak bagi budak-budak ni ingat + berminat nak belajar sains. Kini baru saya tahu jadi cikgu bukan senang. Nak bagi para pelajar faham apa yang kita nak ajar memang bukan senang. Tapi yang penting saya tahu, saya memang suka mengajar, =)


Saya teringat hari tu saya bertanya pada anak murid saya soalan teka teki. Soalannya berbunyi begini.

Ada seorang mat saleh, masuk ke restoran dan order secawan air teh. Seperti biasa, dalam restoran tersebut ada disediakan kiub gula pada setiap meja.

Tiba-tiba mat saleh itu memanggil pelayan restoran tersebut untuk menukar air teh tersebut kerana ada seekor lalat di dalamnya. Pelayan restoran itu pun pergi menukar air teh tersebut. Beberapa minit selepas itu, pelayan itu membawa air teh yang baru, tetapi mat saleh itu tau bahawa itu merupakan air teh yang sama. Bagaimana mat saleh itu tahu??

Errr, ada blogger yang tahu ke??



Jawapannya bukan kerana masih ada lalat dalam air teh itu, tetapi kerana masih ada kiub gula dalam air teh itu. Jadi mestilah mat saleh itu tahu itu merupakan air teh yang sama kerana air teh yang dibawa oleh pelayan tadi dalamnya ada kiub gula sedangkan air teh yang baru sepatutnya tidak diletakkan dengan kiub gula.

Seorang pelajar saya jawab dengan betul dan saya bertanya, sape nama awak??

Pelajar lelaki itu pun menjawab namanya dengan perlahan.

Saya bertanya sekali lagi, “Hahhh, apa nama awak sekali lagi???”

Pelajar itu pun menjawab namanya sekali lagi.

Saya gelak terkekek-kekek.

Pelajar lain bertanya, “Apa ni cikgu gelakkan nama orang?”

Saya balas, “Awak nak tahu nama apa yang mula-mula cikgu dengar??”

Pelajar-pelajar lelaki semua bertanya, “Apa dia cikgu??”

Saya pun menjawab, “Cikgu ingat nama dia HAMIL….Rupa-rupanya AMIN…..”

Pelajar lain: “Hamil?? Hahahahahaha.

Tiba-tiba kedengaran satu suara, “Entah-entah dekat telinga cikgu ada lalat!. Hahahahaha…”

Saya: Kurang ayokkk punya budak!

Pelajar-pelajar saya memang nakal. Tapi disebalik kenakalan mereka ada juga kecomelan mereka. Tak dilupakan juga kehenseman mereka. Hua,hua,hua. Ok, tolong jangan fikir negative. Hak.

p/s: Serius x sempat nak baca blog kawan-kawan. Nak komen pun x sempat. Maaf. Ada masa saya baca. Lagi-lagi blog NI, mesti saya baca punyalah, ;). InsyaAllah.


14

Apabila Cikgu Sains mengajar Ekonomi Rumah Tangga(KH)....

Hari tu sebelum cuti sekolah penyelia petang saya beri jadual mengajar untuk minggu itu. Saya dengan teruja mengambil jadual itu dan apabila melihat subjek yang perlu diajar, saya cakap, “Giler ah”. Ok, perkataan tu keluar secara x sengaja dari mulut saya bila saya nampak saya kena mengajar subjek Kemahiran Hidup (Ekonomi Rumah Tangga) Tingkatan 1, Pendidikan Jasmani dan Kesihatan(PJK) Tingkatan 2 dan juga Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan(PSK) Tingkatan 2.

Eh, kata cikgu. Mesti semua subjek boleh ajar pe. Ya, memang saya boleh ajar. Tapi agak terkejut bila saya yang opsyen Pendidikan Sains (Fizik) kena mengajar subjek-subjek tersebut. Nasib hanya untuk seminggu sebelum cuti sekolah sahaja. Kira naik cuti dapat jadual baru. Fuh lega. Alhamdulillah.

Nak tau saya mengajar subjek KH macam mana?

Cikgu KH: “Awak ni opsyen Sains, bolehke awak mengajar KH??”
Faina: “InsyaAllah boleh cikgu.”
Cikgu KH: “Kalau macam tu awak suruh mereka sambung jahit skirt kat bengkel jahitan.”
Faina: Gulp!

Source: Google

Hari Selasa. Kelas 1A9. Pembelajaran subjek Kemahiran Hidup bermula…..

Cikgu Faina: “Kelas… Cikgu Faridah mintak awak sambung jahit skirt balik. Awak simpan skirt awak kat mana?"
Pelajar: “X tau cikgu. Cikgu sebelum ni yang simpan.”
Cikgu Faina: Dalam hati. (Gulp. Sudahhh…)
Pelajar: “Ada ni ha cikgu kat belakang.”
Cikgu Faina: “Awak semua ambik skirt masing-masing, sambung balik buat skirt awak.”

X sampai 5 minit, seorang pelajar datang pada saya, mintak suruh jahit tepi skirtnya.

Mesin tu lebih canggih dari ini. Eceh kalau yang ni pun macam saya reti guna. Hua3..

Source: Google

Pelajar A: “Cikgu, skirt saya x jahit tepi lagi.”
Cikgu Faina: “Haa, awak jahitlah.”
Pelajar A: “Jahit tepi biasanya cikgu yang jahitkan guna mesin.”
Cikgu Faina: Dalam hati (Weyh, giler. Nak buat apa skang ni???)
Cikgu Faina: “Mesin yang mana 1?” (Buat-buat macam terer)
Pelajar A: “Mesin yang tu cikgu (Sambil menunjukkan mesin jahit yang canggih kat tepi saya)”
Cikgu Faina: Dengan selamba menjawab “Cikgu x reti jahit guna mesin. Karang kalau saya jahit kena jari , saya mati nanti kang”
Pelajar A: Terdiam tiba-tiba.

Tiba-tiba kawan pelajar tersebut datang.

Source: Google

Pelajar B: Weyh, ko dah jahit tepi belum? (Sedang bersembang dengan pelajar A)
Pelajar A: Belum lagi.
Pelajar B: Kenapa ko x suruh cikgu jahitkan?
Pelajar A: Cikgu ni x reti jahit guna mesin. Cikgu cakap kalau kena jari cikgu, cikgu mati.

Pelajar B terdiam.

Saya tergelak. Heeee.

Tiba-tiba datang seorang pelajar lain. Gelar dia pelajar C senang.

Pelajar C: “Cikgu, cikgu akan ajar kitorang KH ke cikgu lepas ni?”
Cikgu Faina: “Xdelah. Saya ganti cikgu Faridah minggu ni je.”
Pelajar C: “Owhh, cikgu ajar subjek apa?”
Cikgu Faina: “Cikgu ajar subjek Sains..”
Pelajar C: “Owh, patut cikgu x tahu guna mesin!”
Cikgu Faina: Terdiam…….

KESIMPULAN: Saya x reti jahit guna mesin…Huuu~

nota kaki: Rumah saya memang xde mesin-mesin jahit ni. Jadi buat bakal suami, ibu mak ayah mertua harap maklum saya x reti jahit guna mesin. Hua, hua, hua. Ceh, bajet macam nak kawen! Ahakzzzzz…

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back to Top