49

Nak jadi cikgu. Tapi posting sabah sarawak???..errrr??


Oklah, kali ni isu yang memang agak menggerunkan pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris(UPSI). Posting sabah, sarawak?? X mauuuu.... ok lah, bukan nak cakap pasal pelajar UPSI yang dipostingkan ke sabah sarawak. Tapi, ada 1 kisah yang hendak diceritakan.

Masa cuti sem haritu, daku keluar bersama Alongku. Pergi jalan 1 Kluang mencari pakej yang sesuai tuk perkahwinannya nanti bulan 11 nanti. So, tiba2 secara x sengajanya terjumpa kawan lama Along. Sape nama dia ek?? Ingat balik. Jap2, haa, x ingat. Hehe. Lupalah pulak. Panggil minah je boleh? Sebab serius x ingat! Hehe. Oklah, so, terjadilah perbualan antara Alongku dengan si minahni. p/s: sebagai adik yang baik, saya x mencelah langsung perbualan orang tua. ;p

Along: ea minah, ko kerja apa sekarang?
Minah: ermm, aku kerja biasa je. Kerja bank. Penatlah kerja bank. Kerja sampai lewat malam. Ko cikgukan?
Along: aah, aku cikgu kat JB. Skang tengah cutikan. Tu aku ada kat cni tu.
Minah: ea, ko ajar tingkatan bape? Budak camne? Ok?
Along: aku ajar form 6. Budak ok la, x banyak masalah. Form 6 kan? Ea, ko x nak apply cikgu ke? Ko mohonlah jadi KPLI.  (timeni dalam hati, ishh...x sukalah KPLI!!)..hehe
Minah: aku ada terfikir jugak nak mohon, tapi...kena posting sabah sarawaktu aku x suka. Tengoklah camne. Aku kerja setahun lagi. Kalau x tahan, aku mohon KPLI.


Adalah perbualan lain pasal sape2 yang nak kawen.... (time ni rasa cam nak kawen gak! (gedik ohh)

Jadi, kesimpulannya kat cni. Mahu jadi cikgu, tapi x nak kena posting sabah sarawak. Atau kesimpulan lain, aku x suka kerja aku, jadi aku mohonlah jadi cikgu. Kalau kita tengok skang profesion perguruan dah mula jadi rebutan. Bukan sahaja profesiontu, malah anak dara yang bakal bergelar guru juga menjadi rebutan ibu2 mertua bak kata ain fathihah.

Bukan sepatutnya kita kalau dah jadi cikgu terima seadaanya posting kat mana? Confirm ramai yang inginkan posting di semenanjung Malaysia, tapi kalau dah dapat Sabah Sarawak apa boleh buat. Pelajar sekarang makin teruk, x kira kat mana pun, masalah disiplin tetap ada. Bezanya antara tahap teruk giler, sederhana teruk, atau teruk seciput. hehehe. 

Isu KPLI ni memang menjadi isu hangat jugaklah antara budak ISMP(Ijazah Sarjana Muda Pendidikan) kat UPSI ni. And bila dengar bendani lagilah hangat. X nak cakap banyak2, kang meletup si tuan blogger ni karang. Wahai pembaca, mahu ulas sesuatu?

p/s: sape cakap jadi cikgu senang, cni kepala...saya mahu ketuk!
image signature

49 korang POT PET:

ain fathihah said...[Reply comment dia please]

setakat ni, aku sentiasa mau posting ke Borneo. mau rasa duduk tempat orang. hehe. sapa mau ikut? jom!

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

mencari pengalaman di negeri lain...
hang memang seorang yang adventure!!

y@n@ M!B said...[Reply comment dia please]

duk sabah best pe..sy penah tgk cikgu² semenanjung ajar kt sekolah² pedalamannnnnn oke je...elaun bnyk wooo..huhu~

tp klu xmo duk jaoh² kawen cpt..bley mtk tukar..tehee~ =p

Salmia said...[Reply comment dia please]

klau xda komitmen leh la posting sabah serawak.. ngee.. sy pun tak sanggup

iddinm said...[Reply comment dia please]

Lagi kan..banyak elaun yang akan dimansuhkan tida lama lagi bagi cikgu yang mengajar sek rendah

amirah said...[Reply comment dia please]

lau ada geng posting sana bole la...jum2 aina, ain...kita p sana sama2...haha

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@ yana mib:
yana, skangni kalau dh kawen pun belum tentu dapat tukar tau...

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

salmia: betul jugak..depends pada org...

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

iddin: ye ea?? nampak sgt x updated..hehehe

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

mira: kalau ada geng ok kot...hehehe

IeQa aWr said...[Reply comment dia please]

haha...
ieqa skng study kt mktb pguruan mlka...
ag 2thn akn diposting..
tp xtaw ktne..tkot jugak ni...
huk4

mak_ngoh_selamoh said...[Reply comment dia please]

mak ngoh ex UPSI posting ke sabah. dan mak ngoh yang mintak posting ke sini. BESTTTT kat sini... jom jom jom semua ke sabah :)

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

ieqa: waa..ika takut jugak??
hermm..kalau kena posting apa boleh buat....terima seadanya...

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

mak ngoh: waaa, mak ngoh ex upsi??
waahh...senior2 ni...hebatlah mak ngah?? cam bestje mak ngoh posting sana....

hiro said...[Reply comment dia please]

pergiiiiiii..elaun bnykn tu.

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

wahh..hiro bg support dr belakang...

wanshah said...[Reply comment dia please]

eh, dok kluang ek faaina?.. haritu saya gi kluang. singgah minum kat kluang rail cofee. memang best la cofee dia. :) cik faaina, saya rasa masalah disiplin kat skolah skarang ni, mybe disebabkan graduan² yang jadi ckgu² skarang ni ramai yang bknnye btul² nak jadi ckgu sangat. tapi sebab dah tak de keje. terpaksa jadi ckgu cz tu jer peluang yang ada. sy tak nafikan ramai gak yang betul² ikhlas nak jd ckgu. sebab guru² yang tangkap muat ni la bleh mencemarkan nama baik guru. diorang tak peka ngn masalah skolah. yang diorang tau, cukup bln dapat gaji. ajo ikut silivers jer. bkn niat utk mendidik anak bangsa dengan ikhlas. berbeza guru² skarang ni dengan guru² kita dulu. maaf if pendapat saya ni wat ckgu² terasa. Wife sy pn ckgu jgk. :)

http://wanshah87.blogspot.com

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

haah...org kluang...oh, pi minum kopi yg femestu ea??
wah..setuju dgn pendapat wan shah sbb skangni ramai yg jd cikgu makan gaji e..skangni byk cikgu yg mmg cam apa yg wan shah ckp...
eh xpe..ni pendapat masing2..even orang pun kdg2 rasa camtu jugak..
thanx sbb bg komen..=)

pencari cinta said...[Reply comment dia please]

saya setuju dgn apa yg cik blogger ckpkan.......same situation happened 2 me n my frenz...kitorg ambik degree in nursing but skrg nie berlambak giler bdk ambik dip in nursing alasannye senang dpt keje...tp kualiti as a nurse hampeh..

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

kiranya bendani berlaku bukan pada profesion cikgu jugaklah?
herrmmm...

ASaDa RyutaRo said...[Reply comment dia please]

jadi cikgu la best!! lagi best klu dapat posting yg kat pedalaman punya.. saya hairan kenapa ramai tak mau posting kat pedalaman. hurm.. adakah org perlu hairan kenapa saya suka duk pedalaman?? hahaha..

apa-apa pun, kerja jadi cikgu perlukan keikhlasan. eh.. apa-apa pun yg kita buat kena ikhlas, baru la ada nikmat enjoynya.. hehe =P

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

wah, semangatje asada..mentang2 baru potong rambut baru!!
hehe...

haaa....betul2..kena ikhlas..=)

skool said...[Reply comment dia please]

Kerja guru sangat mencabr. Dp pahala pun banyak taw. Janji hati ikhlas. Penat tu ... kat mana2pun penat. Tp kalau hati dah suka, apalah sangat penat tu ...

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

setuju..tapi, kadang2 bila dah banyak sangat kerja cikgu, kalau dah memang penat cikgutu akan cakap penat jugak..macam mak dengan kakak saya..hehe..suka mengajar, tapi penat ckit bila dalam 1 haritu kena ajar banyak kelas...

Tiera said...[Reply comment dia please]

along saye pena kne posting ke semporna..n dia bwk saye skali since husband die yg keje TNB xdpt ikut same (sabah ne de TNB kan huhu) xbest2...huk3

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

sedihnya suami dia x dpt ikut...=(
huk3..memang x best....

Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...[Reply comment dia please]
This comment has been removed by a blog administrator.
ザ-sylver-shooter said...[Reply comment dia please]

cuba try test tengok sini:
ertihidup


kisah cikgu yng kene posting kat ulu banat manentah, mane tau bole ubah skit persepsi kamu:P

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@ Sylver shooter: okeh, akan ku terjah sebentar lagi..=)

g0m0k9enDek said...[Reply comment dia please]

setuju dengan kamu. ya, mau jadik cekgu kita perlu sntiasa bersedia ok.. err.. kpli?dpli? ISMP(mcm kitalah) hahahaha.. tu mals nak komennn... sbb? hangat.. hahaha..

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@ g0m0k9enDek:hehe..setuju2...=)

A.D.A.M. said...[Reply comment dia please]

Kalau dah rezeki kat situ, nk buat cmne, kena pegi je la. :) Name pun cikgu kan. hehe. ^__^

P.S Nak tolong ketuk sekali!

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@A.D.A.M.: haaa..tolong ketukkan..hehehe

A.D.A.M. said...[Reply comment dia please]

Boleh2. =D Sapa pakat kata jadi cikgu senang, kita kena letak dia dalam kelas yg ada 5 budak pun cukup. Letak budak pemulihan ke, pendidikan khas ke. Biar rasa sikit, senang x senang jadi cikgu.=)

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@A.D.A.M.: ajar budak pemulihan pun susah..sbb mak saya cikgu pemulihan dulu..hehe...

senyumm said...[Reply comment dia please]

posting sabah sarawak r best..tgh tgu bile lh blh posting sne..hik3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back to Top