25

Tinggal 5 hari lagi sebelum Raya Haji. Rugi Kalau x.....

Masa form 2, saya jumpa artikel ni di akhbar. Saya potong, dan sampai sekarang saya simpan. Mahu tau x apa benda?

Ni bukti sampai sekarang saya simpan artikel ni:



Jadi, mari ber”sharing”.

Hari ni dah masuk 5 Zulhijah. Sepatutnya saya nak post pasal ni sebelum 1 Zulhijah hari tu tapi saya terlupa + mungkin tengah cuti ABC menyebabkan saya terlupa nak beritahu. Tapi, sebab hari ni saya bebas dari cuti itu maka saya akan mula berpuasa pada hari ini.

10 hari Zulhijah merupakan hari yang penting kerana mengandungi peristiwa-peristiwa penting. Pada hari itu, umat Islam digalakkan berpuasa dan membuat amal ibadah.

Diriwayatkan Ibnu Abbas daripada Nabi bahawa sesungguhnya, baginda bersabda mengenai fadhilat dan manfaat 10 hari pertama Zulhijah, iaitu:


Hari Pertama Zulhijah (8/11/10)
Hari ketika Allah mengampuni Nabi Adam ialah hari pertama Zulhijah. Sesiapa yang berpuasa pada hari itu, Allah mengampuni dosanya.

Hari Kedua Zulhijah (9/11/10)
Allah telah mengabulkan doa Nabi Yunus dan mengeluarkannya dari perut ikan nun. Sesiapa yang berpuasa pada hari itu, maka seperti orang yang beribadah kepada Allah selama setahun serta tidak menderhakai Allah.

Hari Ketiga Zulhijah (10/11/10)
Allah telah mengabulkan doa Nabi Zakaria. Sesiapa berpuasa pada hari itu, maka Allah mengabulkan doanya.

Hari Keempat Zulhijah (11/11/10)
Nabi Isa dilahirkan. Sesiapa yang berpuasa pada hari itu, Allah akan menghilangkan kesusahannya dan kefakirannya dan pada hari Kiamat bersama orang yang baik dan mulia.

Hari Kelima Zulhijah (12/11/10)
Nabi Musa dilahirkan. Sesiapa berpuasa pada hari itu, dia bebas daripada kemunafikan dan seksa kubur.


Hari Keenam Zulhijah (13/11/10)
Allah membukakan kebaikan untuk Nabi-Nya. Sesiapa yang berpuasa pada hari itu, maka Allah memperhatikan padanya dengan kasih sayang dan dia tidak diseksa semudah itu.

Hari Ketujuh Zulhijah (14/11/10)
Semua pintu neraka jahanam ditutup dan tidak dibuka-buka sehingga berlalu hari-hari yang 10 itu. Sesiapa berpuasa pada hari itu, Allah menghindarkan daripada 30 pintu kesukaran dan membuka 30 pintu kemudahan.

Hari Kelapan Zulhijah (15/11/10)
Dinamakan juga Hari Tarwiyah. Sesiapa berpuasa pada hari itu, dia diberi pahala yang hanya diketahui oleh Allah sendiri.

Hari Kesembilan Zulhijah (16/11/10)
Disebut juga hari tebusan dosanya pada tahun itu yang lepas dan yang akan datang. Pada hari inilah turunnya ayat Al-Quran yang terakhir bermaksud:

“Pada hari ini telah Aku sempurnakan bagimu akan agamamu dan Aku sempurnakan pula nikmat-Ku kepadamu.”

Hari Kesepuluh Zulhijah (17/11/10)
Hari Raya Aidiladha. Sesiapa berkorban dengan satu korban, mulai titisan darah yang jatuh di tanah, Allah mengampuni semua dosanya dan keluarganya. Sesiapa yang memberi makan orang mukmin atau bersedekah dengan satu pemberian, maka Allah akan membangkitkannya pada Hari Kiamat dengan selamat dan timbangannya pun menjadi lebih berat daripada Bukit Uhud.

Banyak kelebihan yang kita dapat kalau kita puasa pada hari-hari berikut. Tapi ingat, ikhlaskan niat kerana Allah s.w.t. kerana Rasulullah s.a.w pernah bersabda,

“Sesungguhnya Allah s.w.t tidak mahu menerima amalan, kecuali dari orang yang ikhlas dan semata-mata mencari keredhaan-Nya”.

-Riwayat Abu Daud dan An Nasaie-


Nota kaki: Jom pakat puasa ramai-ramai..=)

image signature

25 korang POT PET:

black_mel said...[Reply comment dia please]

info menarik..nice2..slmt menyabut hari raya haji...

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@black_mel: sama2..=)
selamat menyambut hari raya haji jugak..
:)

sab said...[Reply comment dia please]

menarik!

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@sab: =)

hiro said...[Reply comment dia please]

Allah yang Maha Pengasih lagi Penyayang.

Pintu taubat...

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@hiro: =)...


suka hiro, bukan "hirrow"..hehe

hiro said...[Reply comment dia please]

nak kamu sambung..

tp tak sambungg..ish2

pintu taubat terbentang luas..tp manusia alpa dengan dunia..hehe.


sampai bila kita mahu jahil kan. hehe.

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@hiro: x cakap suruh sambung pun...errr....hehe..

owh, haa...sebab awak dah sambungkan..

skang saya sambung, saya cakap...

good luck exam..=)

jg hubungan dgn Allah, dgn manusia, dgn ibu bapa semua skali..=)

Along Tapa said...[Reply comment dia please]
f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@Along Tapa: baik....

Bazilah said...[Reply comment dia please]

wahh.rugiii~ T_T

Solihin Zubir said...[Reply comment dia please]

MasyaAllah...
perkongsian yang amat berguna...
jom pakat2 posa!
jgn minum soya di siang hari! ;-p

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@Bazilah: xpe2, ada 4 hari lagi.=)
pakat puasa ramai2 jom..=)

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@Solihin Zubir: saya nampak awak sahur soya siap eh!
:p

teratai said...[Reply comment dia please]

bagus info yang diberi, terima kasih!

teratai said...[Reply comment dia please]

santapan rohani menu petang saya hr ini...tqvm:)

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@teratai: sama2..=)

iqbalsyarie said...[Reply comment dia please]

menarik. perkongsian yg best :)

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@iqbalsyarie: =)

maCy said...[Reply comment dia please]

bgusnya, macy selalu smpan quotes ja. huhu..
trimas utk pkongsian :D

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@maCy: quotes pun saya suka simpan jugak..hehe..sama2..=)

caliph shuriken said...[Reply comment dia please]

nice en3..
thanks for sharing ^^

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@caliph shuriken: sama2..=)

Anonymous said...[Reply comment dia please]

mmg byk pun Allah ceritakan kelebihan 10 hari pertama dlm buln zulhijjah,
disunatkan juga berpuasa pd hari arafah-9 zulhijjah, boleh search kat internet

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@anonymous: betul3...=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back to Top