15

SAYA KEDAH SIAM???

Dalam rumah sewa saya, majoriti housemate saya berasal dari utara. Kalau classmate fizik saya? Oh memang kebanyakannya majoriti berasal dari Kedah. Oleh sebab itu , boleh dikatakan saya mendengar mereka bercakap utara sepanjang hari. Kat kelas dengar bahasa utara, kat rumah pun dengar bahasa utara. Maka saya pun apa lagi, cakap utara jugaklah noh..Hehe

“Pas sat kertas tu”
“Weyh, nak ckit ayaq”
“Dak eh, kelas x batai pun”
“Weyh, hang pa nak pi mana?”

Bila bercakap ayat – ayat dia atas. Nanti ada classmate mahupun housemate saya bercakap,

”Aina, hang x yah cakap utara naa, bunyi pelik sangat aih. Macam orang siam cakap utara”

“Nanti aku nak carikan engineer dari kedah tuk hang satu”

Serius bila saya bergaul dengan orang utara on the spot saya akan cakap Utara. X tau pasal pa tah. Bila saya bercakap dengan orang cina, slang saya akan jadi macam orang cina cakap melayu. Tapi, bila balik johor, memang kena ahh dengan Along dengan mama. Nak tau apa mereka cakap?

“Faina, jangan gedik cakap kedah boleh x? Selekeh, dah la bunyi pelik!!”

Haaa, ambik kau.Pi gatai cakap kedah sangat. Ok, kesimpulannya saya cakap kedah macam orang siam cakap.

nota kaki: Kedah boleh pi lagi. Kelantan dengan Terengganu saya menyerah. Hehe.

image signature

15 korang POT PET:

chiLleD...!! said...[Reply comment dia please]

mmg pelik law org bukn utra ckp utara..sy pon slalu kna gak ngn kwn2..diorg ckp bnyi cm pelik jer..=)

amirah said...[Reply comment dia please]

hahahaha...baiki lagi.kami ada jgn isau.hehehe

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@cHiLieD: hehe..samalah kita..=D

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@mira: dia bukan masalah cakap..dia masalah bunyi...(-_-)

ASaDa RyutaRo said...[Reply comment dia please]

hahahhaa.. ke duk siam dlu ni? kadang2 bila member duk cakap slang diorang, nak je guna slang sarawak. tapi takut ada yg x faham.. hihi =P

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@ASaDa RyutaRo: ehem...saya x pernah duk siam eh!..:P

slang sarawak?? kamek2...=p

Solihin Zubir said...[Reply comment dia please]

uiii... loghat kedah la best baq ang... mesra.. haha..

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@Solihin Zubir: yela2..kamu menang..mesra sgt..smpi saya cakap cam siam!
haha..

Anonymous said...[Reply comment dia please]

ok la tu.. pelan2 la cakap kedah cek oi.. depa nk kata apa biaq kat depa.. smoga maju jaya

jawe89 said...[Reply comment dia please]

cakap JOHOR jer lgi senang...
hehehe
x pon berbahasa JAWE...

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@Anonymous: dorang cuma pertahankan bahasa dorang..biasalah xnak bahasa kedah rosah..hehe...

thanxs...

f_aRa_aINa989 said...[Reply comment dia please]

@jawe89: johor mmglah senang..jawa? erkk...x reti..hehe

myakii said...[Reply comment dia please]

hahaha...nnt klo hgpa mai penang roger cheq... hahaha...

nawwar_hanifah said...[Reply comment dia please]

kawan sy majoriti kelantan..
so, bila ckp kelantan, kawan2 kelantan akn ckp cmni,

"toksey kecek klate la pah..mu kecek supo sie (siam)"

haha~nasib kite same =)

senyumm said...[Reply comment dia please]

@nawwar_hanifah:
toksey ko toksoh?toksey tu toknok..ngeh3x..
ko gano?saloh ko ambo kecek nih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back to Top